DUYGUSAL AÇLIK - Özgen Eşel

DUYGUSAL AÇLIK


İnsan acıkır ve yemek yer. Oysaki bu açlık duygusal ve fiziksel olarak ikiye ayrılır. Fiziksel açlık bedenin size yemek yeme alışkanlığını bildirdiği durum olarak tanımlanır. Duygusal açlık ise insanların kaygı, stres, üzüntü, can sıkıntısı ve yalnızlık gibi duygulara yönelik bir tepkiyi karşılamak için yemek yemesidir. Yapılan araştırmalara göre duygusal oranda yemek yiyenlerin sayısı oldukça fazla.. Son zamanlarda zorlaşan hayat şartları, yaşanan yoğun stres insanları aslında yemek yemeye yönlendirmektedir. Ne yazık ki bu da obezite ve diğer metabolik hastalıklara neden olmaktadır.

DUYGUSAL AÇLIĞI NASIL FARKEDERİZ?
Öncelikli olarak fiziksel açlık yavaş yavaş gelir ve ertelenebilir. Doyduktan sonra bırakılabilir. Suçluluk duygusuna sebep olmaz. Ama duygusal açlık da bir şeyler yemek için acele edersiniz. Özel besinlere istek olur. Örneğin dondurma, tatlı, çikolata, pizza gibi.. Yedikten sonra pişmanlık yaşatır.

BİR DÖNGÜDE OLDUĞUNUZU UNUTMAYIN…
Eğer siz de stresli, mutsuz, gergin anlarınızda aşırı yeme davranışı gösteriyorsanız bunun içinden çıkılmaz bir döngü olduğunu unutmayın. Aşırı yeme davranışı sonrasında pişmanlık ve mutsuzluk yaratacaktır. Bu duygular sizi yine bir şeyler yemeye yöneltecektir. Bu döngü ilk size zarar verir. Başkalarına olan öfkenizi kendinizden çıkarmak hayatta yapacağınız son şey olmalıdır. Önce kendinize değer verin ve bir şeyler yeme arzusu hissettiğinizde bunun sonrasında size yine pişmanlık hissi yaratacağını hatırlayın. Eğer siz iyi ve sağlıklı olamazsanız etrafınızdaki kimseye faydalı olamazsınız..

DUYGUSAL AÇLIĞI NASIL YENERİZ?
-Tatlı kriziniz ya da aşırı yeme isteğiniz geldiği zaman,  bu stresi bastırmanız gerekli.  Bunun için kendinize 10 dakika süre tanıyın.  Bu arada dışarı çıkın,  hava alın çalışıyorsanız ofisinizde müzik dinleyin. Ev hanımı iseniz mutfaktan çıkın, ortamdan hemen uzaklaşın. Kendinizi 10 dakika sonrası için not alın. Bu ne kadar gereksiz abur-cubur yediğinizi fark etmenizi sağlayacak. Yemek saatleri şartlandırın. Bu süre içinde yeme isteğiniz geçebilir.
-Günlük yediklerinizi dışında yedikleriniz duygusal açlığınızı gösterecek.
-Tok olduğunuz halde duygusal yeme isteğimiz devam ediyorsa çevrenizdekilerden destek isteyin. Size ikram yapmamalarını, diyette olduğunuzu söyleyin. Eşiniz ya da çocuğunuza bir süre kek börek yapmayacağınızı anlatın ve onların da desteğini alın.
-Çok canınız çekiyorsa yiyin. Yeme isteğinizi kontrol edemiyorsanız stresiniz daha da artacaktır, o zaman bir miktar yiyebilirsiniz ama mutlaka porsiyonu azaltın. Hafif besinler tercih edin. Örneğin 1 su bardağı süt içebilirsiniz. Tarçın ilave ederseniz tatlı isteğini bastırabilirsiniz.
-Pazartesi başlanılan ancak Çarşamba günü bozulan diyet için üzülmeyin. Bir sonraki gün de motivasyonunuzu bozmadan diyetinizi sürdürün. Diyetinizin bozulduğu günün ertesi gününü yeni bir pazartesi günü olarak ilan edin. Tekrar diyete dönün.
-Diyette kilo alıp verme-tekrar diyete başlama durumu her zaman fazla kilo almanızı sağlar ve vücut kilo vermeyi daha zorlaştırır. Bu durumdan kurtulmak için diyetisyenden ya da beslenme uzmanından destek alıp diyetinize devam edin.
-Stres ve duygusal açlık için yoga gibi gevşeme hareketleri stresi azaltır kendinizi iyi hissettiren aktiviteler yapın.
Canınız sıkıldığında, strese girdiğinde ya da modunuzun düştüğü durumlarda tatlı, fast-food gibi besinleri yemektense; derin bir nefes alıp 1 bardak su için. Sakinleştirici bir bitki çayı için (papatya, melisa..). Sevdiklerinizi arayın, dertleşin, konuşun.. Müzik açıp dans edin, yürüyüş yapın.. Bu size iyi gelecektir, eminim faydasını göreceksiniz..
Sağlıklı Günler..
 

YAZIYI PAYLAŞ!

Yorumlar / 2

YAZARIN SON 5 YAZISI
04Ağs
07Tem
02Haz
05May

RAMAZANDA BESLENME

04Nis