Alpaslan SUNGUR

Yeni eğitim yılında önceki yöntem ve servislerle devam…

Alpaslan SUNGUR

Yeni eğitim yılı başlıyor.  Okulların açılmasıyla birlikte çeşitli sorunlar da şehir hayatına dahil oluyor. Geçenlerde İstanbul’ da servisçilerin okul bahçesinde silahlı kavgaya karıştıklarını ulusal medyadan öğrendik.
Eğitim başlı başına bir sorun iken; ona hizmet eden sektörler de kendi içinde bir sorunlar kümesi halinde. Olayın felsefesini bir kenara bırakalım, pratik uygulamaların bile neresinden tutsanız elinizde kalıyor. Sorun ne?  İnsan. Servis hizmetleri için çıkartılan yönetmeliklerin bilime ve akıla uygunluğu, kullanılan arabaların yaşı modeli ve kusursuzluğu ne olursa olsun her şey insanın eğitiminde bitiyor. Kime sorarsanız sorun aynı düşünüyor ama iş uygulamaya geldiğinde sonuçta pek de başarı yok.
Yaklaşık 8 yıl önce Kayseri Valiliği, Büyükşehir Belediyesi, Şoförler Odası ortak bir projeye imza attılar. Okul servislerinin ücret ve rekabet kaygısıyla hizmet kalitesini en üst seviyede tutmaları, şehir trafiğini fazla meşgul etmemeleri ve yakıtta tasarruf sağlamak için, okullar servisçiler arasında paylaşıldı. Belli mesafeler için sabit ücret uygulanacağı servisçiler arasında anlaşıldı. Rekabetsiz bir havuz sistemine geçildi. Uygulama hemen sonuç verdi. Yakıttan, zamandan kazanıldı. En uzak mesafelere bile çok hızlı ulaşıldı. Kayseri trafiği de rahatladı.
 Ama yıllar geçtikçe, rekabet ortamının kaldırılması ve denetimsizlikler keyfi davranışları beraberinde getirirken servislerdeki hizmet kalitesini de düşürdü. Öğrencinin unutulması,  servis için yaşanan olumsuzluklar ve trafik kural ihlalleri sürekli şikayet konusu. Bu şikayetler her dönemde var ama bu dönemde işini savsaklayan kişi sayısı da çoğaldı. Ciddi problemler de ise ilgiliye gidildiğinde cevap çok ilginç: ‘’Beğenmiyorsanız öğrencinizi servisten alın.’’  Belki birçok kişi farkında değil ama özellikle küçük yaşta çocuğu olanların servisinden memnun olmamaları halinde çocuklarını okula kendilerinin bırakıp-almaları dışında başka bir alternatifi bile mevcut değil. Yani ister beğen, ister beğenme önceki servislerle devam…
Sistem aslında güzel.  Geçen yıllarda uygulama birçok yönüyle amacına ulaşmış. Ama sorun yine insan. Kendisine verilen hareket alanının sınırlarını zorlayan görevliler. Peki ne yapmalı? Bir denetim sistemi kurulmalı. (Tabi bunu işletecek de insan) Aktif halde ödül ceza ile işletilmeli. Çalışanlar sürekli denetlenmeli. Çalışan personel daha iyi eğitilmeli. Eğitimde gönüller fethedilmeli…
 
 

Yazarın Diğer Yazıları