OSB'den 'Safahat'a'' prestij baskı

Gelişim ve girişimciliğe verdiği önemin yanı sıra kültür-sanata da önem veren Kayseri Organize Sanayi Bölgesi, istiklal Marşı'nın kabulünün yıldönümü dolayısıyla milli şairimiz Mehmet Akif Ersoy'un 'Safahat'ını özel kapak ve kağıtla yayınlattı.

 Ülke olarak bundan tam 95 yıl önce 12 Mart 1921’de Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde kabul edilerek o günden bu güne kadar gür hep bir ağızdan okuduğumuz  İstiklal Marşı’nın bugün yıl dönümü.

Kayseri Organize Sanayi Bölgesi yönetimi, İstiklal Marşı’nın kabulü ve onun şairi Mehmed Akif Ersoy’u anma noktasında güzel bir çalışmaya imza atarak Acar Bilgi Merkezi ortaklığı ile “Safahat” isimli eserini bastırarak üyelerine armağan etti. Toplam 588 sayfadan oluşan ve tamamı kuşe kağıda basılmış olan özel ciltli prestij kitap üyelerden ve kamuoyundan tam not aldı.

Nursaçan: “Daima sevgi ve saygıyla anıyoruz”

Kayseri Organize Sanayi Bölgesi Yönetim Kurulu Başkanı Tahir Nursaçan kitabın sunuş yazısında şunları belirtti:

“Merhum Mehmed Akif Ersoy’u büyük milli şairimiz, değerli bir fikir adamı, yüksek ahlak ve karakteriyle genç nesillerimize örnek göstereceğimiz önde gelen bir şahsiyet olarak daima hürmet ve muhabbetle anıyoruz.  Mehmed Akif, yazı, şiir, konuşma ve tercümeleriyle bizlere gösterdiği doğru yolun icaplarını bizzat yaşamış, imanından taviz vermemiş, fikir ve sanat adamlığının yanında, sözünün eri bir mümin olarak, inancı için bütün mahrumiyetlere katlanmış örnek büyük bir insandır. Kendisini hak ettiği şekilde seviyor, daima saygı ve rahmetle anıyoruz.”

7 kitaptan oluşuyor

Mehmed Akif Ersoy’un sadece 1911 yılında ilk şiir kitabı yayımlandığında sırf “Safahat” adını taşıyordu. Şairin daha sonra yayımladığı diğer kitaplar “ikinci kitap”, “üçüncü kitap” olarak adlandırılırken, kendilerine ait alt başlıklar taşıyorlardı.  Safahat adı altında bir araya gelmiş kitaplarının alt başlıkları sırasıyla şunlardır:

Safahat (1911), Süleymaniye Kürsüsünde (1912), Hakkın Sesleri (1913), Fatih Kürsüsünde (1914), Hatıralar (1917), Asım (1924), Gölgeler (1933).

Safahat’ı meydana getiren eserler o zamana kadar ayrı ayrı basılmakta iken yeni harflerle (Latin alfabesi) basılmaya başladığı 1943 yılından toplu olarak tek bir büyük ciltte basılmıştı.

Safahat’ın kimi baskılarında Mehmet Akif'in sağlığında kitaplarında yer vermediği bazı şiirleri de eklenmişti. İstiklâl Marşı ise Safahat’da yer almıyor. Şair bunun nedenini marşın Türk milletinin eseri olduğu düşüncesiyle açıklamış ve bu düşüncesini “Onu milletime ve kahraman ordumuza hediye ettim. Zaten o milletin eseridir, milletin malıdır. Ben yalnız gördüğümü yazdım” sözleriyle ifade etmişti.

İstiklal Marşımızın kabulü

İstiklal Marşı, milli marş olarak, 2 Mart 1921’de Büyük Millet Meclisi'nde kabul edildi.

İstiklal Marşı, Türkiye Cumhuriyeti'nin ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin millî marşıdır. Mehmet Akif Ersoy tarafından kaleme alınan bu eser, 12 Mart 1921'de Birinci TBMM tarafından İstiklal Marşı olarak kabul edilmiştir.

İstiklal Harbi'nin başlarında, İstiklal Harbi'nin milli bir ruh içerisinde verilmesi imkânını sağlamak amacıyla Maarif Vekaleti, 1921'de bir güfte yarışması düzenlemiş, söz konusu yarışmaya toplam 724 şiir katılmıştır. Kazanan güfteye para ödülü konduğu için önce yarışmaya katılmak istemeyen Mehmet Akif Ersoy, Maarif Vekili Hamdullah Suphi'nin ısrarı üzerine, İstiklal Harbi'nin özellikle hangi ruh ve ideolojik çerçeve içerisinde verilebileceğini Türklere göstermek amacıyla, Ankara'daki Taceddin Dergahı'nda yazdığı ve İstiklal Harbi'ni verecek olan Türk Ordusu'na ithaf ettiği şiirini yarışmaya koymuştur. Yapılan elemeler sonucu Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin 12 Mart 1921 tarihli oturumunda, bazı mebusların itirazlarına rağmen Mehmet Akif'in yazdığı İstiklal Marşı kabul edilmiştir. Mecliste İstiklal Marşı'nı okuyan ilk kişi dönemin Milli Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi Tanrıöver olmuştu.

Mehmet Akif Ersoy İstiklal Marşı'nı, şiirlerini topladığı Safahat'ına dahil etmemiş ve İstiklal Marşı'nın Türk Milleti'nin eseri olduğunu beyan etmişti.

Şiirin bestelenmesi için açılan ikinci yarışmaya 24 besteci katılmış, 1924 yılında Ankara'da toplanan seçici kurul, Ali Rıfat Çağatay'ın bestesini kabul etmiştir. Bu beste 1930 yılına kadar çalındıysa da 1930'da değiştirilerek, dönemin Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Şefi Osman Zeki Üngör'ün 1922'de hazırladığı bugünkü beste yürürlüğe konmuş, toplamda dokuz dörtlük ve bir beşlikten oluşan marşın armonilemesini Edgar Manas, bando düzenlemesini de İhsan Servet Künçer yapmıştır. Protokol gereği, sadece ilk iki dörtlük beste eşliğinde İstiklal Marşı olarak söylenebilmektedir.

Kayseri Gündem

 

 

 

 

 

 

 

Bakmadan Geçme