YAYINCILIK SEKTÖRÜ BÜYÜYOR

Geçtiğimiz günlerde Türkiye İstatistik Kurumunun açıkladığı Radyo ve Televizyon Kurumu istatistiklerinde oranlar, sayılar ve bu sektör bünyesindeki istihdam verileri netlik kazandı.

 Araştırma sonuçlarına bakıldığında 2012 yılında faal olan radyo ve televizyon kurumu sayısı 1.116 olarak belirlendi. Bu rakamların yüzdelik dilim içerisinde oluşan payını ise daha çok karasal ortamda yayın yapan kurum ve kuruluşlar oldu. Bu bağlamda bu kurumların  % 86,5'ini karasal ortamda yayın yapanlar oluştururken, %13,5'i ise sadece uydu veya internet üzerinde yayın yapan kurumlar oluşturdu.

 Önceleri yalnızca TRT'nin bazı illerdeki istasyonlarından yapılan, şimdi ise gelişen teknoloji hamleleri sonucu büyüyen iletişim sektöründe önemli yeri olan radyo yayıncılığında bu değer ise yüksek oranlara ulaşıyor. Bu istatistik verilerinde ise tablo biraz değişiyor. Karasal ortamda yayın yapan kurumların %79,6 'sını radyo yayıncılıkları oluşturuyor. Bu kurumlar arasında televizyon yayıncılığı da%10'luk orana sahip. %9,6'lık payı ise hem radyo hem de televizyon yayıncılığı aldı. Yerel yayın kurumlarının payının da oldukça yüksek olduğu gözlendi. Yerel yayın kurumları, karasal ortamda yayın yapan kurumların %87,2'sini oluşturdu. Ayrıca karasal ortamda yayın yapan kurumların %8,2'sini bölgesel yayın yapan kurumlar, %4,6'sını ulusal yayın yapan kurumlar oluşturdu. Toplam istihdamın %59,4'ünü karasal ortamda ulusal yayın yapan kurumlar oluşturdu


Toplam katma değerin %93,4'ünü karasal ortamda ulusal yayın yapan kurumlar oluşturdu


Radyo ve televizyon kurumlarında 2012 yılında çalışanların %21,1'i yerel yayın yapan kurumlarda, %5,6'sı bölgesel yayın yapan kurumlarda çalıştı. Bu kurumlardan sadece uydu, kablolu veya internet üzerinden yayın yapan kurumların toplam istihdamdaki payı ise %13,9 oldu.
Programcılık ve yayıncılık faaliyetlerinde, toplam istihdamın %84,8'i televizyon programcılığı ve yayın faaliyetlerinde yer aldı.

Radyo ve televizyon kurumlarında toplam katma değerin %1,7'sini karasal ortamda bölgesel yayın yapan kurumlar, %2,2'sini karasal ortamda yerel yayın yapan kurumlar oluşturdu. Katma değerin %2,7'si ise sadece uydu, kablolu veya internet üzerinden yayın yapan kurumlar tarafından yaratıldı.
Programcılık ve yayıncılık faaliyetlerinde, toplam katma değerin %97,2'si televizyon programcılığı ve yayın faaliyetlerinde yaratıldı.
 

Yayın süreleri 10 milyon saati buldu
Yayın kuruluşların çoğalması, ekranlarda popüler dizilerin çoğalması,  yayın sürelerinin de atmasına sebep oldu. Karasal ortamda yayın yapan kurumların 2012 yılı yayın süresi 9 391 352 saat oldu. Toplam yayın saatinin %72,4'ünü radyo yayıncılığı, %18,2'sini radyo ve televizyon yayıncılığı, %9,4'ünü televizyon yayıncılığı oluşturdu. Toplam yayın süresinin %97,1'inde yerli yapım programlar yayınlandı. Yerli yapım programların toplam yayınlanma süresinin %72,7'si radyoda, %9,2'si televizyonda gerçekleşti. Yabancı yapım programlarda ise %63,9'u radyoda, %14,8'i televizyonda gerçekleşti. Müzik yayınları toplam yayın saatinin % 60,5'ini oluşturdu. Müzik yayınlarının %82,9'u radyoda gerçekleşti. Yayın saatlerine göre ikinci sırada %8,9 ile reklamlar, üçüncü sırada ise %6,9 ile haberler yer aldı.

 

Haber: Mahmut Hop(stajyer)

Bakmadan Geçme