TIR ŞOFÖRLERİNİN ZORLU HAYAT MÜCADELESİ

ÇARESİZ TIR ŞOFÖRLERİ: Uluslararası TIR Şoförleri Derneği İç Anadolu Bölge Başkanı Gürsel Tutar, çok ağır şartlarda çalıştıklarını belirterek, yurt dışına çıktıklarında büyükelçiliklerin kendilerine destek olmadığını söyledi. Tutar, yaşadıklarını 'Çaresiz TIR şoförleri' ismi ile kitaplaştırdığını belirtti. Tutar ile Uluslararası TIR şoförlerinin yorucu ve hasretle dolu yaşam mücadelelerini konuştuk.

Çok bilinmez ama TIR şoförlüğü de bir eğitim ve bu eğitimin sonucunda da lisans gerektiren mesleklerden biridir. TIR kullanmak başlı başına beceri ister. Çok güçlü bir zihin kontrolü, konsantrasyon yeteneği ve dayanıklılık gerektirir. Bununla beraber uzun saatler boyunca yollarda olmak, direksiyon başında uzayıp giden yolu takip etmek ve elbette yalnızlık tır şoförlüğünün en zor taraflarıdır.

İşte o TIR şoförlerinden biri de Gürsel Tutar… 1967 Pınarbaşı doğumlu. Eşi Semiha hanım ile 28 yıldır evli ve Üniversitede okuyan 2 oğlu var. Ülkemizdeki on binlerce TIR şoföründen sadece birisi.

50 yaşında olan ve 21 yıldan bu yana Avrupa ve Asya ülkelerinin tamamına gittiğini aktaran Uluslararası TIR Şoförleri Derneği İç Anadolu Bölge Başkanı Gürsel Tutar, çile ile dolu hayat hikayesini 'Çaresiz TIR Şoförleri' adını verdiği kitabında dile getirdi.

Ağaç İşleri'ndeki TIR parkında görüştüğümüz Gürsel Tutar mesleklerinin en zor tarafının aile hasreti olduğunu söyledi.

'Babam da şofördü'
Şoförlüğe babasına heveslenerek başladığını aktaran Tutar; 'Gençlik dönemlerinde babamın otobüsü vardı. Onu sürmeyi çok isterdim. O dönemlerde şoförlük revaçtaydı. Babam da şofördü. Ona hep merakla bakardım. Heveslenirdim. Okulu bitirdikten sonra sanayide çalışırken, şoförlüğe başladım. Bir anda TIR şoförü olarak buldum kendimi. Pişman değilim. Zevkle, severek yapıyorum.' dedi.

Mesleğe kamyon şoförü olarak başladığını, 10 yılın ardından TIR şoförlüğüne devam ettiğini belirten Tutar; 'Yaklaşık 8 yıldır Uluslararası Tır Şoförleri Derneği İç Anadolu Bölge Başkanlığı görevini yürütüyorum. Şoför arkadaşlarımızın sorunlarını bildiğimiz için temsilcilik ile başladık. Daha sonra çeşitli görevler aldım. 28 TIR şoförü kaçırıldığında çalışmalar yaptık. Bulgaristan'da İnterpol'ün haksız yere aldığı insanları aldık getirdik. Bazı faaliyetlerde bulunduk ama hepsini sıralamak istemiyorum. Arkadaşlarımızın sorunlarını gerek yurt içinde gerek yurt dışında çözmek için uğraş veriyoruz. ' şeklinde konuştu.

'Çocuklarımın büyüdüğünü göremedim'
Zamanlarının çoğunun ev dışında geçtiğini anlatan Tutar; 'Eşim ve çocuklarım, tabi ki ben de ilk zamanlarda, yani gençlik dönemlerinde çok zorlanıyorduk. Çocuklarım ve eşim bana sürekli 'Gitmesen olmaz mı?' diyorlardı. Çocuklarım 'Baba nereye gidiyorsun? Biraz daha kal, gitme' diyorlardı. Bu bana çok dokunuyordu. Onların nasıl büyüdüğünü bile göremedim. Gurbete gittiğimizde ele ele gezen aileleri görünce çok duygulanırdım. Başkalarının çocuklarını görünce gözümün önüne kendi çocuklarım gelirdi. Aile ortamı yaşayamadık. Ne Ramazan, ne Kurban Bayramı yaşayabildik doğru dürüst. Bir cenazeye gittiğimizde kime baş sağlığı dileyeceğimi bile bilemiyordum. 21 yılın 15 yılında bayram görmedim. Bizden alıp götürdükleri şeyler bunlar. Her zorluğu aşıp eve döndüğümüzde tarifi mümkün olmayan bir sevinç yaşıyoruz. Adeta bayram havası oluşuyor evimizde.' dedi.

'Araç bizim evimiz'
Yeme, içme, konaklama hizmetlerinin tamamını araçta yaptıkları için TIR şoförleri için aracın ev niteliğinde olduğunu belirten Gürsel Tutar, 'Yola çıkmadan önce araç için yolda bize lazım olacak mutfak malzemeleri alırız. Ağırlıklı olarak burada yatarız. Ama son dönemde birçok ülkede araçta konaklama yasaklandı. Yaptırımlar çok ağır. ' diye konuştu.

'Yurt dışına çıkmak çok zor'
Uluslararası TIR şoförlüğünün yurt içine göre daha zor olduğunu dile getiren Başkan Tutar, şunları söyledi:
'Zaman zaman ülkeler arasında yaşanan diplomatik krizler bize de yansıyor. Bizi gözaltına alıyorlar. Yüksek trafik cezaları yazıyorlar. Bu yıllardır yapılıyor. Avrupa'nın geneli bizi 'yürüyen banka' olarak görüyorlar. En az yazdıkları ceza 1600 Euro. Yok şu belge yok, yok bu belge yok diye cezayı yazıyorlar. Bizi en çok zorlayan hasret. Bunun yanında yurt dışına çıktığımızda hiçbir büyükelçiliğimizin bizimle ilgilenmemesi... Bize sahip çıkan birilerini bulamıyoruz. Bizim oralarda ilk aklımıza gelen büyükelçiliği aramak... Yardım istiyoruz ama hiç ilgilenmiyorlar. Sahipsiz kalıyoruz. Bu sefer şoförler kendi başının çaresine bakmak zorunda bırakıldığı için yanlış şeyler yapıyor. Gümrük kapılarında keyfi uygulamalar yapılıyor. Rüşvet dönüyor. Bulgar kapısında sıkıntı var. Bulgaristan keyfi uygulama ile günlerce bekletiyor Türkiye'ye gelirken... Doğru olmayan işler yapıyorlar. Hiçbir güvencemiz yok. Hakarete uğrayan da, soyulan da TIR şoförü. Gümrük kapılarımızda tuvalet dahi yok. '

En büyük sıkıntı maaş
Tutar sohbetimizin sonunda TIR şoförlerinin maaş usulü değil, yaptığı sefere göre ücret aldığını belirterek, bu durumun çok ciddi bir sıkıntı olduğunu söyledi.

Hayatını kitap yaptı
Hani derler ya 'Hayatımı yazsam roman olur' diye. İşte Gürsel Tutar'ın da hayatı roman olacak cinsten. Tutar da hem tüm şoförler adına yaşanan çileyi anlatmak için hem de 'sesimizi birilerine duyurabilir miyiz?' düşüncesiyle 'Çaresiz TIR şoförleri' adlı kitap hazırladı. Kitapta 21 yılda yaşanan/biriktirilen hatıralar yer alıyor.
Haber-Foto: Ramazan KARAKUŞ

Yorumlar 5
Metin 25 Ocak 2020 22:04

https://youtu.be/X-gHRGaismA

Metin 25 Ocak 2020 22:03

https://youtu.be/x-ghrgaisma hırsızı uğursuzu ayrı uğraş depodan mazot hortumlanır çekici akü çalınır gittiğin yerde sıra bekle trafik cezası yazılır

Murat Uzun 22 Kasım 2017 23:56

Önce bir Türk şoföre söylenecek kötü bir beddua şoför ol ömrün tenekede geçsin. Daha kötüsü Türkiye şartlarında kendi adına ticari araç al demek; En kötüsü de ABC firmasında şoför ol ki başına gelecekleri bilemeden ve tesadüfler ile yaşayabilesin. Deniz Karaca bey de bilir Gürsel Tutar bey de ırak gibi bir ülkede soyulan ve ateşemiz tarafından onaylı olduğu halde firma tarafından inanmayan insanlar tarafından maaş verilmeden ve masraf çıkınca inanmayan insanlar yönetici olacak öylemi. Sevsinler onlar gibi yöneticileri.

Selahattin galip 22 Haziran 2017 07:14

Bende tır şoförü yum yıllarımı verdim Asya dan Avrupa ya rusyaya Arap ülkelerine bir çok ülkeye gittim sayın başkanın dediği gibi yurtdisinda bizleri para olarak görüyorlar adam lar kullandığımız arabaya bakıyor 20 metre saniyorlarki bunlarda para çok gumrukcusu polisi bekçisi yuklemecisi bosaltmacisi hele bir de bazı yollarda tır parkları var tam soygun yatağı adamlar sanki karar almış lar canın ister bir yemek yemek istersin ateş pahasına yediğine isteğine pişman olursun patronlar dersen ona keza navlun düşmüştür hırsını şoförün parasından çıkarır para vermemek için ellerinden geleni yapıyorlar

Hasan baysan 19 Haziran 2017 20:47

Sgk pirimleri gercek kazanç uzerinden yatmali. Maaslar asgari deyil en ust limitten yatmali .tehlikeli deyil ağir iş statüsünde olmali .madencilere subaylara verilen beş yillik erken emeklilik de şoforler faydalanmalı

Bakmadan Geçme