Kto Başkanı Hiçyılmaz, Devlet Bütçesi'ni Değerlendirdi
Kayseri Ticaret Odası (KTO) Başkanı Mahmut Hiçyılmaz, ' yılı Merkezi Yönetim Bütçesi (Devlet Bütçesi) hükümet programına uygun gerçekleşmiştir'' dedi.Kayseri Ticaret Odası (KTO) Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Hiçyılmaz, 2013...
Kayseri Ticaret Odası (KTO) Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Hiçyılmaz, 2013 Yılı Merkezi Yönetim Bütçesi'ni (Devlet Bütçesi) değerlendirdi. Hiçyılmaz, 2013 Yılı Merkezi Yönetim Bütçesi'nin (Devlet Bütçesi), Hükümet Programına uygun bir şekilde olumlu gerçekleştiğini belirterek, 2012 Yılı Ocak-Aralık döneminde bütçenin 29,4 milyar TL açık verdiğini, 2013 Yılı Ocak-Aralık döneminde ise bütçede 18,4 milyar TL açık oluştuğunu kaydetti.
Hiçyılmaz, 2013 yılı bütçesiyle ilgili şunları iade etti:
''2012 Yılı Ocak-Aralık döneminde bütçe 19 milyar TL faiz dışı fazla vermişti, bu yılın aynı döneminde 31,5 milyar TL faiz dışı fazla oluştu. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde bütçe gelirleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17,1 artarak 389,4 milyar liraya ulaşmıştır. Bütçe giderleri ise yüzde 12,7 oranında artmış ve 407,9 milyar TL olmuştur. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde vergi gelirleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17 oranında artarak 326,1 milyar lira olmuştur. Faiz hariç bütçe giderleri ise yüzde 14,2 artmış ve 357,9 milyar liraya yükselmiştir.''
Merkezi Yönetim Bütçesine bütçe giderleri açısından ayrıntılı olarak bakıldığında, öne çıkan konuları da belirten Hiçyılmaz, ''2013 yılı Ocak-Aralık döneminde Merkezi Yönetim Bütçe Giderleri 407 milyar 890 milyon TL olarak gerçekleşmiştir. Personel giderleri, 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 11,3 artmış ve 96 milyar 237 milyon liraya ulaşmıştır. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde sosyal güvenlik kurumlarına ait devlet primi giderleri ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10,7 oranında artarak 16 milyar 305 milyon liraya yükselmiştir. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde mal ve hizmet alım giderleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10,3 oranında artarak 36 milyar 268 milyon TL'ye yükselmiştir. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde cari transferler (SGK zararları için ödenen, mahalli idarelere yapılan yardımlar) geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14,9 oranında artarak 148 milyar 735 milyon TL'na ulaşmıştır. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde sağlık, emeklilik ve sosyal yardım giderleri için geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12,7 oranında artışla 71 milyar 793 milyon TL transfer harcaması yapılmıştır. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde cari transferler içinde yer alan tarımsal destekleme ödemeleri 8 milyar 684 milyon TL olmuştur. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde 43 milyar 609 milyon TL sermaye gideri (yatırım harcaması) yapılmıştır. Faiz giderleri 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3,2 oranında artarak ve 49 milyar 986 milyon TL gerçekleşmiştir'' dedi.
Hiçyılmaz, Merkezi Yönetim Bütçesine bütçe gelirleri açısından ayrıntılı olarak bakıldığında ise öne çıkan gerçekleşmeleri şöyle sıraladı:
''2012 yılı Ocak-Aralık döneminde bütçe gelirleri 332 milyar 475 milyon TL iken, 2013 yılının aynı döneminde yüzde 17,1 oranında artarak 389 milyar 441 milyon TL düzeyinde gerçekleşmiştir. 2013 yılı Ocak-Aralık dönemi vergi gelirleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17 oranında artarak 326 milyar 125 milyon TL olmuştur. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde genel bütçe vergi dışı diğer gelirleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 19,7 oranında artarak 49 milyar 980 milyon TL olmuştur. Vergi türleri itibariyle 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde geçen yılın aynı dönemine göre harçlar yüzde 33.4, damga vergisi yüzde 27.9, ithalde alınan katma değer vergisi yüzde 25.5, dhilde alınan katma değer vergisi yüzde 20.3, özel tüketim vergisi yüzde 19.2, gelir vergisi yüzde 12.9,banka ve sigorta muameleleri vergisi yüzde 12.6 ve diğer vergi gelirleri yüzde 7 oranında artarken, kurumlar vergisi binde 1 oranında azalmıştır.''
Değerlendirmesinde, ''Özet olarak, 2013 yılı Merkezi Yönetim Bütçesi, uygulanan maliye politikasına bağlı kalınmasından dolayı hedefler doğrultusunda kapanmıştır diyebiliriz'' ifadesini kullanan Hiçyılmaz, ''Bütçedeki bu gerçekleşmelerin altında şunlar yatmaktadır:
-Faiz oranlarının yılın özellikle ilk altı ayındaki seyri, bütçenin faiz giderlerinin düşmesine neden olmuştur.
-Artan ithalat nedeni ile ithalattan alınan KDV bütçe gelirlerini artırmıştır.
-Yine artan tüketim nedeni ile KDV ve ÖTV gelirleri enflasyon oranının (yüzde 7,4) üzerinde artmıştır. Yani bu dönemde vergi gelirleri reel olarak da yükselmiştir.
-Bu olumlu gelişmelere karşın dolaylı vergilerin bütçe içerisindeki payı hala çok yüksektir. Bu durum vergi adaletine aykırıdır. Ayrıca gelir dağılımını da bozmaktadır.
-Özel kesimin kar oranlarındaki düşüş ve yatırımlarındaki artış nedeni ile kurumlar vergisi tahsilatı yerinde saymıştır.''
2014 yıl bütçesinden aynı performansı beklemenin anlamlı olamayacağını vurgulayan Hiçyılmaz, ''Çünkü; Mahalli idareler seçimi nedeni ile harcamalar artacaktır.
Tüketimi kısmaya yönelik (kredi kart kısıtlamaları, tüketici kredilerini azaltmak gibi) politikalar KDV ve ÖTV gelirlerindeki artışı engelleyecektir. Faiz oranları yükselmektedir, daha da yükselecektir (yani yükselmelidir), yoksa döviz kurunun tutulması zordur'' ifadelerini kullandı.